اهمیت دارویی آب گریپ فروت

آب گریپ فروت به طور گسترده در دنیای امروزی به عنوان محافظی در برابر بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها مصرف می شود. با این حال، مشخص شده است که این یک مهارکننده سیستم سیتوکروم P-450 3A4 روده است که مسئول متابولیسم اولین عبور بسیاری از داروها است.

پمپ گلیکوپروتئین P، که در مرز برس دیواره روده یافت می شود و بسیاری از این سوبستراهای سیتوکروم P-450 3A4 را حمل می کند، همچنین توسط آب گریپ فروت مهار می شود. آب گریپ فروت با مهار این سیستم های آنزیمی، فارماکوکینتیک انواع داروها را تغییر می دهد و منجر به افزایش غلظت سرمی آنها می شود.

قابل توجه ترین اثرات آن بر روی آنتاگونیست کانال کلسیم و گروه داروها استاتین است. در مورد بسیاری از داروها، افزایش غلظت سرمی با افزایش دفعات عوارض جانبی وابسته به دوز مرتبط است. در این بررسی، ما فیتوشیمی آب گریپ فروت، داروهای مختلف دخیل در دارو – دفع آب گریپ فروت با مکانیسم اثر آنها را مورد بحث قرار داده ایم و پیامدهای بالینی این تداخلات را ارائه کرده ایم.

صادرات میوه های تابستانی

فواید آب گریت فروت

گریپ فروت که تصور می شود ترکیبی بین پرتقال خونی و سایه بان است، در اوایل دهه 1700 در هند غربی توسعه یافت و اولین بار در دهه 1820 به فلوریدا معرفی شد. از اوایل قرن بیستم، سویه‌های جهش یافته گریپ فروت سفید با رنگ صورتی تا کمی قرمز ظاهر شده‌اند و توسط سیتریکولارها به چندین گونه از گریپ فروت تکثیر شده‌اند.

سه نوع عمده گریپ فروت که امروزه وجود دارد عبارتند از انواع سفید، صورتی/قرمز و یاقوتی/ریو قرمز. آب گریپ فروت ترکیبی از طعم شیرین و تند پرتقال و خاکشیر است و همچنین تا 69 درصد از RDA ویتامین C را به همراه 250 میلی گرم پتاسیم تامین می کند.

با این حال، مصرف گسترده آب گریپ فروت را نمی توان به طور کامل به طعم و ارزش غذایی آن نسبت داد. در واقع، بسیاری از اشتیاق در استفاده از آن ناشی از تحقیقات پزشکی است که نشان می دهد آب گریپ فروت تشکیل پلاک آترواسکلروتیک را کاهش می دهد و از تکثیر سلول های سرطان سینه و تومورزایی سلول های پستانی جلوگیری می کند.

آب گریپ فروت به طور سنتی حاوی فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضد نیتروزامین، ضد عفونی کننده، ضد عفونی کننده، کاردیوتونیک، سم زدایی، هیپوکلسترولمیک، آرام بخش و معده است. با توجه به فعالیت های فوق، به طور سنتی در طول زمان برای بی اشتهایی، باکتری ها، هیپرتروفی خوش خیم پروستات، سرطان ها (سینه، روده بزرگ، پروستات، ریه، پوست و گلو)، کاندیدا، سرماخوردگی، دیابت، سوزش ادرار، کلسترول بالا، عفونت، بی خوابی، مایکوباکتریوم، میکوز، عصبی بودن، سودوموناس، روماتیسم، استافیلوکوک و مخمر.

با این حال، تا پانزده سال پیش، محققان دریافتند که آب گریپ فروت می تواند به طور قابل توجهی فراهمی زیستی داروی خوراکی را افزایش دهد. این یک مشاهده غیرمنتظره از یک مطالعه برهمکنش بین آنتاگونیست کانال کلسیم دی هیدروپیریدین، فلودیپین و اتانول بود که در آن از آب گریپ فروت به عنوان مکمل طعم دهنده برای پوشاندن طعم اتانول استفاده شد.

مطالعاتی که به دنبال آن انجام شد، تأیید کرد که آب گریپ فروت به طور قابل توجهی فراهمی زیستی خوراکی فلودیپین را افزایش می دهد. مطالعات بعدی ترکیبات تشکیل دهنده آب گریپ فروت، تداخل آن با داروهای مختلف دیگر و مکانیسم های اثر این تداخلات را بررسی کردند. این فواید سبب شده است که صادرات میوه های فصلی و گریپ فروت در کشورمان حائز اهمیت باشد.

تداخلات دارویی

چندین تداخلات دارویی آب گریپ فروت کشف شد و این یک نگرانی بالقوه باقی می ماند، به ویژه از آنجایی که آب و داروها اغلب با هم در صبحانه مصرف می شوند. بر اساس دانش در مورد تداخل آب گریپ فروت و داروهای مربوطه ممکن است از تعداد فزاینده ای از عوارض جانبی دارویی اجتناب شود.

بنابراین، بیماران باید در مورد خطرات (و مزایای) تداخل گریپ فروت با دارو آموزش ببینند. در سال‌های اخیر، داروهای بیشتری از نظر تداخل آنها با آب گریپ فروت مورد بررسی قرار گرفته و مدل‌های جدیدی برای مکانیسم این تداخل پیشنهاد شده است. این مقاله خلاصه‌ای ساده از بیشتر نمونه‌های این گونه فعل و انفعالات را ارائه می‌کند و همچنین فیتوشیمی و مکانیسم‌های احتمالی اثر درگیر در تداخلات دارو و آب گریپ فروت را با توجه به مطالعات اخیر در این موضوع بررسی می‌کند.