خوردن برنج کامفیروز فارس و تفاوت عجیبی که بین مغر زن و مرد ایجاد می کند

برنج کامفیروز فارس بنفش رنگ مشکی تیره ای دارد اما وقتی مردم آن را می پزند به رنگ بنفش در می آید.

گاهی اوقات مردم به آن برنج سیاه می گویند. این گیاه عمدتاً در آسیا رشد می کند و کمی جویدنی با طعم آجیل است.

این یکی از بیش از 40000 نوع برنج کشت شده است. در حالی که ارزش غذایی متفاوت است، همه انواع برنج منبع خوبی از کربوهیدرات هستند تقریباً هیچ چربی یا کلسترول ندارند و مقداری پروتئین دارند.

بر اساس مطالعه ای در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی برنج بنفش حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به برنج سفید است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند سلامت قلب را تقویت کرده و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهند. این ترکیبات به از بین بردن رادیکال های آزاد مضر کمک می کنند.

بدن رادیکال‌های آزاد را به طور طبیعی تولید می‌کند، اما اگر بیش از حد زیاد شود، استرس اکسیداتیو می‌تواند رخ دهد. استرس اکسیداتیو خطر بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی را افزایش می دهد.

برنج

نویسندگان یک مطالعه در سال 2016 به تحقیقات قبلی حیوانی اشاره کردند که در آن برنج بنفش باعث کاهش سطح کلسترول «بد» لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در بدن و افزایش سطح کلسترول «خوب» لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) شد.

تعادل سالم کلسترول برای یک سیستم قلبی عروقی سالم حیاتی است. پزشکان معتقدند که به کاهش تشکیل پلاک آترواسکلروتیک در شریان ها کمک می کند که می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

ممکن است این کار را به دلیل محتوای فیبر غذایی خود انجام دهد که دارای فواید برای بهبود قلب است.

برنج بنفش به عنوان یک منبع غنی از فیبر غذایی، می تواند به عملکرد صحیح سیستم گوارش کمک کند و از یبوست و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری کند.

استرس اکسیداتیو می تواند منجر به آسیب کبدی شود. غذاهای حاوی آنتی اکسیدان به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کنند. بنابراین آنتی اکسیدان های موجود در برنج بنفش ممکن است به حفظ سلامت کبد کمک کند.

فعالیت کاهش دهنده کلسترول برنج بنفش ممکن است برای کبد مفید باشد. مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد که موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب همراه با عصاره برنج بنفش داشتند در مقایسه با موش‌هایی که این عصاره را مصرف نکردند نشانگرهای بیماری کبدی را کاهش دادند.