طبقه بندی مرکبات

تمام مرکبات واقعی به علاوه جنس Oxanthera باید در جنس Citrus ملحق شوند. علاوه بر این، علیرغم سازگاری کامل جنسی بین گونه مرکبات sensu Swingle، تمایز فنوتیپی و مولکولی بین گونه‌های اجدادی (C. maxima، C. medica، C. micrantha، C. reticulata) اشکال کشت شده با مفاهیم گونه‌های فیلوژنتیکی مطابقت دارد.

قابلیت تشخیص و انحصار. در بخش دوم، پس از یک دیدگاه تاریخی، رتبه گونه ای از جنس Citrus بر اساس داده های فیلوژنومیک اخیر مورد بحث قرار گرفته و مفهوم جدیدی برای طبقه بندی مرکبات ارائه شده است. در نهایت، در بخش سوم، تنوع فنوتیپی اجداد آسیایی مرکبات خوراکی و مهم‌ترین گروه‌های باغبانی با منشأ بین گونه‌ای پس از بحث در مورد مفهوم تکامل شبکه‌ای همراه با آپومیکسیس بر ساختار تنوع فنوتیپی مرکبات خوراکی ارائه می‌شود.

تجارت و صادرات مرکبات

خصوصیات مرکبات

مرکبات شمال ایرن به دلیل طعم با طراوت و ارزش غذایی آن یکی از محبوب ترین محصولات میوه در جهان است. صنعت مرکبات با استفاده از فن آوری های کارآمد برداشت و فرآوری در بیش از 140 کشور در سراسر جهان با تولید سالانه بیش از 146 میلیون تن توسعه یافته است.

محصولات جانبی مرکبات تولید شده از فرآوری مرکبات شامل پوست، پالپ، کهنه و دانه می باشد. این مواد همچنان حاوی مقادیر زیادی فیبر، پروتئین، پکتین، پلی فنل ها و اسانس هستند. در حال حاضر، محصولات جانبی مرکبات عمدتاً به عنوان خوراک دام استفاده می شود.

تبدیل محصولات جانبی مرکبات به سایر محصولات با ارزش افزوده با توسعه فن آوری های جدید استخراج و تبدیل جذاب تر می شود. با این حال، تحقیقات و توسعه بیشتری برای بکارگیری این فناوری ها در مقیاس صنعتی از نظر اقتصادی مورد نیاز است.

صادرات بهار مرکبات نارنگی مناسب
صادرات بهار مرکبات نارنگی مناسب

کنسرو مرکبات

کنسرو مرکبات غذایی با قطعات جدا شده است که پس از برداشتن پوشش کیسه ای آن در ظرفی مشخص با محلول قند نگهداری می شود. از آنجایی که محصولات کنسرو مرکبات پس از آب بندی کامل استریل می شوند، طراوت و تغذیه ذاتی آن برای مدت نسبتا طولانی حفظ می شود.

پرتقال ماندارین، گریپ فروت، پرتقال و نارنگی هیبریدی اغلب به عنوان مواد خام برای محصولات کنسرو مرکبات استفاده می شود. صنعت کنسرو مرکبات شامل کلیه فعالیت‌های مربوط به فرآوری محصولات کنسرو شده مرکبات است که عمدتاً شامل کشت مرکبات، حمل و نقل محصول، بسته‌بندی یا پردازش ظروف و تولید تجهیزات و در نهایت تجارت و صادرات میوه پردازش می‌شود.

محصولات کنسرو مرکبات بیش از 80 درصد از کل محصولات فرآوری شده مرکبات را تشکیل می دهند. در چین و در بازار جهانی این محصولات به ترتیب صادرات سنتی و رقابتی ترین محصولات هستند. صنعت کنسرو مرکبات چینی اخیرا وارد مرحله توسعه پایدار شده است و قصد دارد کیفیت محصول را بهبود بخشد.